De milieuzones in Duitsland leiden ertoe dat auto’s zonder Euronorm (auto’s van voor 1993) geëxporteerd worden naar landen zonder milieueisen zoals Nederland. Lekker voordelig, want aangezien de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting verruimd is, worden auto’s tot bouwjaar 1988 straks oldtimer genoemd, inclusief belastingvrijstelling. Maar omdat deze auto’s met name voor dagelijks vervoer worden gebruikt, dragen ze veel meer bij aan de luchtvervuiling dan klassieke oldtimers. Oldtimers leggen 1,5 procent van het totale aantal autokilometers af, maar produceren 10 procent van alle stikstofoxiden (NOx) en 5 procent van alle fijnstof van het autoverkeer. In de stad ligt dit waarschijnlijk nog veel hoger.
Door de sterk groeiende import neemt het aandeel aan de luchtvervuiling door deze “oldtimers” de komende jaren snel toe. Staatssecretaris Atsma van Milieu overweegt nu lokale milieuzones in te voeren om vieze diesels zonder roetfilters of euronormen uit de steden te weren, maar wordt nog altijd tegengewerkt door zijn collega’s in het kabinet. Het weren van personenauto’s zonder Euronormen uit de stad kan een substantiële bijdrage leveren aan het halen van de Europese normen voor luchtkwaliteit in 2015. GroenLinks vindt dat Amsterdammers recht hebben op schone lucht en wil dat de stad een voortrekkersrol gaat spelen bij de ontwikkeling van zo’n milieuzone. Daarmee moet Amsterdam ook een voorbeeld worden voor andere Nederlandse gemeenten.
Fjodor Molenaar, woordvoerder verkeer en luchtkwaliteit: “Een milieuzone voor vieze auto’s is niet alleen zeer effectief, maar blijkt nu ook een noodzakelijke maatregel voor gezonde lucht te worden. Terwijl overduidelijk is dat oude diesels een gevaar vormen voor de volksgezondheid, is hun aantal in een paar jaar tijd verdubbeld. De wereld verandert, en Nederland blijft achter. Het is onacceptabel dat Amsterdammers blootgesteld worden aan nog meer vieze diesels door het lakse milieubeleid van Den Haag. Zonder extra maatregelen verslechtert de luchtkwaliteit en zal Amsterdam de normen voor schone lucht in 2015 niet halen.”
Link:
Rapport Planbureau voor de Leefomgeving: milieu-effecten van oldtimers
Hieronder kunt u de schriftelijke vragen Fjodor Molenaar downloaden.