In de gemeenteraad van Amsterdam zijn afgelopen woensdag bij de discussie over  ‘Stad in Balans’ twee moties van GroenLinks aangenomen. Het eerste voorstel draagt het college op om vooruit te denken en een spreidingsstrategie op te stellen, waardoor het toerisme wordt verspreid over heel Amsterdam.

Ook een voorstel om functies zoals de bakker en de schoenmaker beter te beschermen is aangenomen.

Woordvoerder Jorrit Nuijens van GroenLinks: “De discussie over de balans in de stad gaat al lang niet meer over overlast of drukte. Inmiddels is het een strijd om de ziel van de stad geworden. Wij vinden dat Amsterdam een gastvrije woonstad moet zijn, geen groot vakantiepark. Maar we zien ook dat bewoners en kleine ondernemers steeds vaker in het gedrang komen door de alsmaar oprukkende commercialisering. En daar moet wat GroenLinks betreft een einde aan komen.”

De spreidingsstrategie waartoe is besloten, moet dus de toeristische functies veel beter over de stad verdelen. Maar daar hoort wel een heldere ruimtelijke strategie bij, anders komt er niets van terecht.

Een tweede motie vraagt het college te kijken of Amsterdam kan gaan ‘brancheren’.

Nuijens licht dat toe: “Nu nog hanteert Amsterdam hele ruime bestemmingen in allerlei plannen. Een levensgroot risico daarvan is dat uiteindelijk elke plek met de bestemming ‘gemengd’ een winkel kan of zal worden die zich richt op dure producten of op impulsaankopen door toeristen. Door in plaats daarvan bestemmingen te specificeren in bijvoorbeeld ‘levensmiddelen’ of ‘ambacht’, kan de gemeente naar verwachting de bakker om de hoek en de lokale schoenmaker beter beschermen. Dat is goed voor hen en goed voor de buurt”

Het voorstel van GroenLinks om na te gaan of het uitdragen van Amsterdam in het buitenland door Amsterdam Marketing nog wel nodig is heeft het niet gehaald in de gemeenteraad. Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen.