GroenLinks-raadslid Dorrit de Jong vroeg wethouder Ivens van Wonen vandaag om illegale vakantieverhuur aan te pakken. "Als bedrijven als AirBNB en Booking zich niet aan de regels houden, moeten ze een boete krijgen." Zo houden we wonen betaalbaar.

GroenLinks wil ervoor zorgen dat wonen voor iedereen betaalbaar blijft. Illegale vakantieverhuur drijft de huizenprijzen op, dus daar moet iets aan gedaan worden.

De gemeente heeft regels opgesteld om vakantieverhuur te beperken. Volgens de nieuwe regels mogen Amsterdammers hun woning maximaal dertig dagen per jaar verhuren. Platformen als AirBNB en Booking.com kunnen er makkelijk voor zorgen dat deze regels niet worden overtreden door ze op te nemen in hun website. Maar ze weigeren om dit te doen.

Parijs

In Parijs kreeg AirBNB om die reden laatst al een boete van 12,5 miljoen euro. Dorrit de Jong heeft de wethouder gevraagd om er voor te zorgen dat bedrijven die in Amsterdam de regels overtreden ook zo'n boete krijgen. "Als we willen dat boetes goed werken, dan moeten ze hoog genoeg zijn."

Lees meer in Het Parool.