Discriminatie bij sollicitatie en op de werkvloer komt nog steeds veelvuldig voor in Amsterdam. Dat betekent dat de aanpak van arbeidsdiscriminatie helaas nog steeds onvoldoende is. GroenLinks Amsterdam vindt dat we alles op alles moeten zetten om de aanpak te verbeteren en presenteert vandaag haar Actieplan “Amsterdam, een Werkvloer voor Iedereen”, met acht verstrekkende maatregelen.

De basis voor het Actieplan van GroenLinks vormen vele gesprekken met organisaties en jongerenplatforms naar aanleiding van een debat over jeugdwerkloosheid en arbeidsdiscriminatie bij de Turkse Arbeidersvereniging HTIB. Raadsleden Jorrit Nuijens en Simion Blom spraken verder vooral ook met migrantenjongeren zelf, die voortdurend solliciteren en op andere manieren aan het werk proberen te komen, maar veel te vaak nooit een antwoord op hun sollicitatie krijgen. Tot slot spraken zij met jonge, gemotiveerde, hoogopgeleide arbeidsgehandicapten die een sollicitatiegesprek veelal moeten gebruiken om de werkgever te overtuigen dat hun handicap niet of nauwelijks een belemmering is in hun capaciteit als werknemer .

In het Actieplan “Amsterdam, een Werkvloer voor Iedereen” stelt GroenLinks onder andere voor dat Amsterdam zelf ingrijpende maatregelen neemt om zo snel mogelijk voor een diverse eigen organisatie te zorgen. Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam moet meer geld krijgen voor bemiddeling, trainingen en campagnes. Ook vindt GroenLinks dat het tijd is voor zichtbare, innovatieve oplossingen: de vijf grootste werkgevers van Amsterdam gaan samen 500 vacatures volledig anoniem vullen. Elders worden daar al mooie resultaten mee behaald.

Jorrit Nuijens, woordvoerder Werk, Inkomen en Participatie zegt daarover: “Ik ben verbijsterd. Als je naar de verhalen van betrokkenen luistert en naar de cijfers kijkt dan realiseer je je: dit is al zo lang aan de orde en er wordt zo weinig voortgang geboekt. Het beleid is te versnipperd en heeft onvoldoende effect. Dus is het nu tijd voor een stevige aanpak op meerdere fronten tegelijk. Hiervoor doet GroenLinks acht concrete voorstellen.”

Simion Blom, woordvoerder Diversiteit vult aan: “GroenLinks legt in het Actieplan de focus op de drie voornaamste risicogroepen: mensen met een niet-Westerse achtergrond, ouderen en arbeidsgehandicapten. Veel, maar niet alle arbeidsdiscriminatie is onbewust. Dat vraagt een brede inzet, met inzet op meer bewustwording, maar ook concreet aan de slag gaan met anoniem solliciteren”.