In drie maanden tijd verzamelde GroenLinks reeds 100 klachten via de website www.ov-chipklacht.nl van mensen die met de OV-chipkaart reizen in de Amsterdamse metro. GroenLinks vindt dat de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer op het spel staat en wil dat Amsterdam pas op de plaats maakt totdat de grootste problemen zijn opgelost.
GroenLinks is geschrokken van het aantal en het soort klachten. Met stip op 1 staan de klachten over fouten met het uitchecken, waardoor reizigers de volle mep betalen van €4,00 of €2,50, vaak zonder dat zij dat in eerste instantie door hebben. Op plaats 2 staan de problemen met het opladen van de kaart. Door een vertraging in het systeem komt het regelmatig voor dat bij reizigers wél geld wordt afgeschreven, maar dat dit niet wordt bijgeschreven op de OV-chipkaart. Een probleem dat in Rotterdam overigens allang is verholpen.
GroenLinks vindt dat het gekwakkel met de OV-chipkaart in Amsterdam zo niet langer kan. Gemeenteraadslid Barn Geurts: ‘Het systeem is nu bijna twee jaar in gebruik, terwijl het van tevoren uitgebreid is getest. Op deze manier jagen we mensen de metro uit. De betrouwbaarheid van het OV staat op het spel.’ GroenLinks wil dat de OV-chipkaart pas ingevoerd wordt in de bus en de tram als alle grote problemen in de metro zijn opgelost. Tot die tijd mogen reizigers niet belemmerd worden in het gebruik van de strippenkaart.
Uit de rapportage blijkt dat er – naast dat reizigers teveel betalen – veel meer mis is met de OV-chipkaart. Zo kwamen er klachten binnen over technische problemen, onduidelijkheid bij reizigers, geen enkele voorziening voor visueel gehandicapten, slechte service van het GVB-personeel en de schending van de privacy van reizigers. Dat de reiziger opdraait voor de fouten in het systeem vindt GroenLinks onacceptabel. GroenLinks dringt er bij het college op aan nu snel de ergste fouten op te lossen om nog grotere problemen in de toekomst te voorkómen. Amsterdam kan veel leren van Rotterdam, waar de OV-chipkaart in het gehele OV is ingevoerd. GroenLinks verzamelde in Rotterdam maar liefst 5.000 klachten over de OV-chipkaart. Barn Geurts: ‘De fouten die daar gemaakt worden in bus en tram mogen niet opnieuw in Amsterdam worden gemaakt.’
In de gemeenteraad van woensdag 12 maart stelt Barn Geurts vragen over de OV-chipkaart aan het college van B&W. Reizigers kunnen hun klachten nog steeds melden op www.ov-chipklacht.nl
Zie ook: rapportage 1e kwartaal OV-chipklacht