Voordracht Kandidatencommissie

Benjamin Caton is een aanstormend politiek talent. Hij communiceert sterk en helder en bouwt optimistisch aan verschillende initiatieven in uiteenlopende gebieden, van de kunsten tot aan onze gedeelde geschiedenis. Zo organiseerde hij onlangs een dekoloniale Indië herdenking en bouwt hij mee aan een woningcoöperatie in handen van bewoners. De commissie ziet in hem dan ook een duizendpoot en generalist die bewezen heeft dat hij in korte tijd ideeën in acties kan omzetten.

Biografie

Benjamin omringt zich als 'gebarentaal-sprekende queer Indo' door Amsterdammers van álle lagen van de samenleving. Vluchtelingen, doven, moslims, queers, Indo's, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt: iedereen komt hij tegen in zijn werkveld. Hij wil de stem van deze groepen laten galmen tussen de muren van de politiek. Benjamin is van mening dat de stad alleen iets kan bieden als de stad ook door iedereen gemaakt wordt. En daarvoor moet iedereen gerepresenteerd worden: wezens van alle afkomsten, religies, seksuele geaardheden, genderidentiteiten, leeftijden en met welk lichaam dan ook. Ook zij die niet kunnen spreken: de bomen en de dieren.

Verbinden, strijden tegen onrecht en de wereld sociaal verduurzamen. Dat staat in Benjamins werk centraal. Benjamin is altijd met verschillende projecten bezig zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van zijn werkzaamheden. Zo is hij momenteel mede-oprichter van non-profit wooncoöperatie De Torteltuin, initiatiefnemer en organisator van de eerste dekoloniale Indië-herdenking in Amsterdam, Captain bij de Woondiversiteit, Fondsenwerver bij Stichting de Boshalte tegen eenzaamheid en voor arbeids(her)participatie en voorzitter bij het afdelingsbestuur van GroenLinks Amsterdam Centrum. Nu wil Benjamin zich volledig inzetten in de gemeenteraad van GroenLinks. Hij kan niet wachten om te beginnen.