Werkgroepen GroenLinks Amsterdam

GroenLinks vindt werkgroepen belangrijk, omdat ze een plek bieden aan GroenLinks-ers om op inhoudelijk gebied bij te dragen aan waar GroenLinks voor staat. Het geeft geïnteresseerden een mogelijkheid om via de werkgroepen andere GroenLinks-ers te ontmoeten. Daarnaast zijn werkgroepen een manier om de kennis en ervaring in te zetten voor de gemeenteraadsleden en stadsdeelcommissies. Op dit moment heeft GroenLinks Amsterdam tien werkgroepen. De werkgroepen richten zich op verschillende thema’s, variëren in grootte, organisatie en soorten activiteiten. Voor de meeste werkgroepen geldt dat zij actief contact hebben met het gemeenteraadslid dat het desbetreffende onderwerp in zijn of haar portefeuille heeft. De werkgroepen vervullen over het algemeen (een combinatie van) een ondersteunende/agendavolgende rol richting de raadsfractie en daarnaast een meer zelfstandige agenda stellende rol.

Werkgroep Kunst&Cultuur

Binnen de werkgroep Democratisering zijn leden actief die interesse hebben of zich professioneel bezighouden met democratie. Lokale en directe democratie vormgeven zijn thema’s die in Amsterdam spelen en waar de werkgroep graag over meedenkt. Enerzijds vormt de werkgroep een klankbord voor het betrokken raadslid en anderzijds worden zaken besproken die in de stad leven. De werkgroep zoekt een voorzitter die het voortouw neemt in verdere activatie en het organiseren van bijeenkomsten en vergaderingen.

Wat doe je als Voorzitter?

• Samen met de werkgroep stimuleer je inhoudelijke discussie over democratisering in de stad.
  • In samenspraak met het fractiebureau blijf je op de hoogte van de agendering van kwesties in commissies en Raad die direct of indirect raken aan democratisering.
  • Je blijft op de hoogte van de wensen van het betrokken raadslid, onderhoudt het contact en organiseert in overleg gezamenlijke afspraken met de werkgroep.
  • Je bewaart het overzicht van wie er bij de werkgroep aangesloten is, en welke activiteiten er binnen de werkgroep opgepakt worden.
  • Je bent het aanspreekpunt voor werkgroepleden en organiseert werkgroepbijeenkomsten
  • Je bent aanspreekpunt voor nieuwe geïnteresseerden.
  • Je onderhoudt goed contact met de coördinator Werkgroepen en komt eens in de zoveel tijd samen met deze coördinator en voorzitters van de andere werkgroepen binnen GroenLinks Amsterdam om uit te wisselen en af te stemmen.
  • Je kunt ervoor kiezen om zelf ook inhoudelijk bij te dragen maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Wat vragen wij?

• Je bent 8-10 uur per maand beschikbaar
  • Een organisatietalent met een flexibele en positieve instelling
  • Affiniteit met het gedachtegoed van GroenLinks.
  • Je vindt het leuk om mensen te verbinden en nieuwe mensen te verwelkomen in de werkgroep
  • Je hebt affiniteit met democratisering (op lokaal niveau).

Wat bieden wij?

• Een inspirerende vrijwilligersfunctie die bijdraagt aan de betrokkenheid van leden bij de partij als ook aan de kennis van het onderwerp binnen de partij (leden en raadsfractie)
  • Ondersteuning vanuit de coördinator Werkgroepen, het bestuurslid Inhoudelijke Discussie en het hoofd fractiebureau

Als je geïnteresseerd bent, neem dan contact op met werkgroepen@groenlinksamsterdam.nl