Werkgroepen GroenLinks Amsterdam

GroenLinks vindt werkgroepen belangrijk, omdat ze een plek bieden aan GroenLinks-ers om op inhoudelijk gebied bij te dragen aan waar GroenLinks voor staat. Het geeft geïnteresseerden een mogelijkheid om via de werkgroepen andere GroenLinks-ers te ontmoeten. Daarnaast zijn werkgroepen een manier om de kennis en ervaring in te zetten voor de gemeenteraadsleden en stadsdeelcommissies. Op dit moment heeft GroenLinks Amsterdam tien werkgroepen. De werkgroepen richten zich op verschillende thema’s, variëren in grootte, organisatie en soorten activiteiten. Voor de meeste werkgroepen geldt dat zij actief contact hebben met het gemeenteraadslid dat het desbetreffende onderwerp in zijn of haar portefeuille heeft. De werkgroepen vervullen over het algemeen (een combinatie van) een ondersteunende/agendavolgende rol richting de raadsfractie en daarnaast een meer zelfstandige agenda stellende rol.

Werkgroep Diversiteit&Inclusie

Een van de speerpunten van GroenLinks Amsterdam is de Amsterdamse samenleving inclusiever te maken en ziet een belangrijke rol voor de werkgroep om interne discussie te bevorderen. De werkgroep heeft enige tijd stilgelegen en het bestuur van de afdeling wil graag met enthousiaste leden de werkgroep nieuw leven inblazen.

Wat doe je als Voorzitter?

• In de eerste maanden wordt met de voorzitter, ondersteund door de werkgroepencoördinator en betrokken bestuursleden gebouwd aan een actieve werkgroep.
  • Je bewaart het overzicht van wie er bij de werkgroep aangesloten is, en welke activiteiten er binnen de werkgroep opgepakt worden.
  • Je bent, met de voorzitter, het aanspreekpunt voor werkgroepleden en organiseert werkgroepbijeenkomsten en notuleert deze.
  • Je onderhoudt het ledenbestand van de werkgroep, in samenspraak met de voorzitter
  • Je bent aanspreekpunt voor nieuwe geïnteresseerden.
  • Samen met de werkgroep stimuleer je inhoudelijke discussie over diversiteit&inclusie.
  • Je kunt ervoor kiezen om zelf ook inhoudelijk bij te dragen maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Wat vragen wij?

• Je bent 8-10 uur per maand beschikbaar
  • Een organisatietalent met een flexibele en positieve instelling
  • Affiniteit met het gedachtegoed van GroenLinks.
  • Je hebt er plezier in werkgroepleden te activeren en actiepunten onder de aandacht te brengen
  • Je hebt affiniteit met diversiteit&inclusie (op lokaal niveau).

Wat bieden wij?

• Een inspirerende vrijwilligersfunctie die bijdraagt aan de betrokkenheid van leden bij de partij als ook aan de kennis van het onderwerp binnen de partij (leden en raadsfractie)
  • Ondersteuning vanuit de coördinator Werkgroepen, het bestuurslid Inhoudelijke Discussie en het hoofd fractiebureau

Om de werkgroep een goede afspiegeling te laten zijn van Amsterdam prefereren wij voor deze posities kandidaten die zich identificeren als groepen die binnen GroenLinks nog minder actief aanwezig zijn ( bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend; personen van kleur, praktische opleiding, een bi/multi culturele achtergrond, lhbtiq).

Wil je meer weten over deze functie of wil je actief worden binnen de werkgroep? Mail dan naar Diederik Imfeld, coördinator van de werkgroepen, via werkgroepen@groenlinksamsterdam.nl. Reageren kan tot en met 16 juli.