Uitgelicht

Onze plannen voor Amsterdam

Met ons verkiezingsprogramma ‘Voor Verandering!’ willen we een nieuwe koers inslaan en staan drie beloftes centraal: groeiende ongelijkheid terugdringen omdat alle Amsterdammers gelijke kansen verdienen. Racisme en discriminatie bestrijden omdat het niet zou mogen uitmaken waar je roots liggen. Radicale vergroening om de stad voor onszelf en onze kinderen leefbaar te houden.

Onze lijsttrekker Rutger Groot Wassink is verheugd met het programma: ‘Amsterdam staat op een keerpunt en snakt naar verandering. Modderen we voort, dan zetten ongelijkheid en polarisatie door, slibt de stad dicht met toeristen en auto’s en verliest de stad zijn ziel. Wij willen een radicaal sociale, groene en vrije stad. Verandering is noodzakelijk; meer dan ooit tevoren. De keuze bij de gemeenteraadsverkiezingen is helder: GroenLinks, of laten we het zo?’

In ons programma doen we veel vernieuwende voorstellen. Zo willen we de komende tien jaar 75.000 woningen bijbouwen, waarvan 10.000 studentenwoningen. Een gemeentelijke woningbouwcoöperatie moet de woningen betaalbaar houden. Ook komt er een collectieve ziektekostenverzekering met een laag eigen risico voor alle Amsterdammers. Met een nieuw schuldenbeleid worden schulden actiever aangepakt en desnoods opgekocht. De binnenstad wordt autovrij. In 2022 zijn 1 miljoen zonnepanelen gerealiseerd en de gemeente is in 2030 klimaatneutraal. De aangiftebereidheid van discriminatie wordt verhoogd en racisme zwaarder bestraft.

Het hele verkiezingsprogramma staat hier, zoals op 4 november 2017 is vastgesteld door de leden.