GroenLinks introduceert Fietscoach in Amsterdam

Dagelijks voert de gemeente een groot aantal verkeerd gestalde fietsen en brommers af naar het Fietsdepot. Toch blijft het op veel plekken in de stad een chaos met verkeerd geparkeerde fietsen en brommers. Daarom introduceert GroenLinks vandaag de Fietscoach in Amsterdam. Taak van de fietscoach is om fietsers en scooteraars te verwijzen naar plekken waar zij hun rijwiel kunnen stallen. GroenLinks wil nog dit jaar een proef starten met 15 fietscoaches op het Centraal Station.

Verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar licht het voorstel toe: “Zolang de aanvoer doorgaat is het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen en scooters als water naar de zee dragen. Op drukke plekken moeten fietsers daarom veel actiever benaderd worden om hun stalen ros neer te zetten waar het moet in plaats van waar het niet mag. Inzet van fietscoaches in o.a. Utrecht en Haarlem wijst uit dat dat goed werkt. De Fietscoach biedt die service straks ook in Amsterdam. Niets is immers frustrerender dan dat je fiets weggehaald is als die verkeerd gestald staat. Het kost bovendien tijd en geld om je fiets weer terug te krijgen.”

 GroenLinks wil de Fietscoach koppelen aan reïntegratiebedrijf Pantar, die nu al wordt ingezet voor het beheer en toezicht van gemeentelijke fietsenstallingen. Pantar begeleidt Amsterdammers die uit zichzelf niet zo gemakkelijk aan een baan komen. Als de proef op het Centraal Station slaagt is de verwachting dat o.a. ook supermarkten, bioscopen en horecazaken fietscoaches zullen gaan inhuren. Ook zij zijn namelijk gebaat bij voldoende doorloopruimte bij hen op de stoep.

 Molenaar somt op: “Met de inzet van Fietscoaches wordt de fietsparkeerchaos teruggedrongen en nemen de gemeente en instellingen hun maatschappelijke verantwoordelijk. De ervaring leert bovendien dat Amsterdammers dankzij zulke projecten (weer) kunnen doorgroeien naar een ‘echte’ baan. Met het geld dat de stad hiermee bespaart kunnen we weer fietsparkeerplekken creëren, want met de nog steeds stijgende populariteit van de fiets blijft dat uiteraard ook hard nodig.”