Nieuws van Zeeger Ernsting

Beleggers drijven huurprijzen op

Gisteren hield de raad een hoorzitting met de experts en betrokkenen over de rol van beleggers op de Amsterdamse woningmarkt. Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de ‘vastgoedprins’ en de wijze waarop particuliere woningeigenaren en beleggers met huurders omgaan. De vraag voor de avond was dan ook: is het nou erg dat een aantal particulieren woningen kopen om te verhuren? En zo ja, wat kun je er aan doen?

Meerderheid voor scooters op de rijweg

Scooter

Deze middag kwam er een meerderheid in de Tweede Kamer voor scootervrije fietspaden in Amsterdam. Al sinds 2011 willen wij dat scooters op de weg rijden om zo meer ruimte te maken voor fietsers. GroenLinks raadslid Zeerger Ernsting: “Dit is een belangrijke stap in het veiliger en gezonder maken van onze fietspaden. Wij zijn blij dat Den Haag eindelijk over brug komt.”

Coalitie drukt erpachtdeal er door

Na 120 jaar erfpacht heeft de coalitie van D66, VVD en SP gisteren deze Amsterdamse verworvenheid zo goed als afgeschaft. Het leidde tot enthousiaste reacties uit VVD-hoek.‘Het is volbracht!', twitterde een VVD’er met gevoel voor dramatiek. Maar bij een groot deel van de raad - en zeker bij GroenLinks – overheersen heel andere gevoelens: namelijk die van weemoed, teleurstelling en strijdlust.

Afblazen referendum kan écht niet

Deze week gebeurde er iets bijzonders in het slepende erfpachtdossier. We dachten het gewoon weer te gaan hebben over de overstapregeling naar eeuwigdurende erfpacht. Toen kreeg de vergadering plots een onverwachte wending. In de ochtend verstuurde het college namelijk een briefje met de mededeling dat er GEEN referendum over dit besluit aangevraagd zou kunnen worden. “Het college betreurt het misverstand”, stond er vervolgens. Een misverstand? Keer op keer hebben we als GroenLinks gevraagd of een referendum mogelijk was. Elke keer drukte het college ons duidelijk op het hart hier geen blokkades voor te zien. En dat is voor ons heel belangrijk.

Erfpacht: tijd om het echte probleem op te lossen

Sinds het gemeentebestuur in Amsterdam met haar overstapregeling voor de erfpacht naar buiten kwam, is er een heftige discussie in de stad over waar het heen moet met dit stelsel. Vandaag laat ons raadslid Zeeger Ernsting weten dat ook het nieuwe voorstel van de gemeente de echte problemen niet oplost en bovendien heel veel geld kost. Bovendien wil GroenLinks samen met alle andere oppositiepartijen in de Amsterdamse gemeenteraad een second opinion over de collegevoorstellen.