Nieuws van Tirza de Fockert

Hoe bouwen we straks samen het onderwijsdorp weer op?

leeg klaslokaal

We zijn weer een nieuwe week van thuisonderwijs ingegaan. Docenten, ouders en leerlingen hebben zich ongelooflijk snel aangepast aan de nieuwe situatie. Onze raadsleden Tirza de Fockert en Simion Blom hebben de afgelopen tijd met veel experts uit het onderwijs gesproken. In deze blog delen zij wat zij hun zorgen en bevindingen. De grootste zorg: we zitten in een Catch-22-situatie. Er is straks extra capaciteit nodig om leerlingen bij te spijkeren, maar juist die ontbreekt.

Laat de straat ook van vrouwen en meisjes zijn

Ruim 80 procent van de jonge vrouwen (18-34 jaar) heeft wel eens te maken gehad met straatintimidatie. Landelijk heeft de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens te maken gehad met grensoverschrijdend gedrag (onder mannen is dat 19%). 45% van de Nederlandse vrouwen maakt in haar leven seksueel of fysiek geweld mee. 1 op de 10 vrouwen wordt in haar leven verkracht. In 94% van de gevallen van seksueel geweld is de dader een man.

Gezinsmigranten verdienen meer hulp bij inburgering

Bijna een kwart van de Amsterdamse gezinsmigranten krijgt een boete omdat ze hun inburgeringsexamen niet halen. Dat kost ze honderden, vaak duizenden euro’s. Maar worden ze wel goed genoeg begeleid? Ik vraag het college om dat te onderzoeken en ze beter te helpen.