Nieuws van Rutger Groot Wassink

Congresspeech Rutger: "Herdenkt! Herdenkt! Herdenkt!" (Februaristaking)

Op 22 en 23 februari 1941 werden in Amsterdam 427 jonge, joodse mannen met bruut geweld door de Duitse bezetter opgepakt. Een dag later staakten duizenden Nederlanders tegen de Duitse bezetter. Dit was de eerste en enige keer dat zoveel mensen zich tegelijk uitspraken tegen de jodenvervolging. Tijdens het GroenLinks Congres in Rotterdam herdacht Rutger Groot Wassink deze historische dag met de onderstaande speech.

GroenLinks: nieuw gemeentebestuur Amsterdam moet vliegveld Lelystad tegenhouden

GroenLinks-partijleider Jesse Klaver en de Amsterdamse GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink willen dat het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam de plannen voor vliegveld Lelystad blokkeert. Vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol waarvan de gemeente Amsterdam mede-eigenaar is. Met dit voorstel wordt de opening van vliegveld Lelystad onderdeel van de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dinsdagavond houdt GroenLinks een Meetup in Zwolle om te protesteren tegen de opening van vliegveld Lelystad.

Geen racisme in de stad

Het demonstratierecht is een groot goed. Het is verankerd in de grondwet als deel van de vrijheid van meningsuiting. Demonstraties zijn bij uitstek verschijningsvormen van debat. Op 18 maart wordt de jaarlijkse demonstratie tegen racisme en discriminatie georganiseerd door het comité 21 maart (de internationale dag tegen racisme en discriminatie). Al decennia wordt rond die datum de straat op gegaan om op te roepen tot verdraagzaamheid en tegen discriminatie en uitsluiting, zo ook door GroenLinks. Vanzelfsprekend, want de strijd tegen discriminatie, racisme en antisemitisme is een wezensdeel van linkse politiek in het algemeen en GroenLinkse politiek in het bijzonder.

Woonagenda 2025: middeldure en sociale woningen zijn broodnodig!

Iedereen zou een betaalbare woning moeten kunnen krijgen. Wij willen dat Amsterdam meer grip krijgt op de dolgedraaide woningmarkt. De markt faalt en de stad dreigt op slot te gaan voor mensen die niet direct tonnen op de bank hebben staan. Daarom moeten er meer woningen worden gebouwd en gereguleerd.

Coalitie zet lokale democratie bij het grofvuil

De gemeenteraad van Amsterdam besprak op woensdag 15 februari het voorstel van het gemeentebestuur van VVD, D66 en SP om het bestuurlijk stelsel grondig te herzien. De GroenLinks-fractie is, samen met de voltallige oppositie, mordicus tegen het voorstel van de coalitie. Omdat het voorstel volgens GroenLinks de lokale democratie afbreekt, elke vorm van tegenmacht doet verdwijnen, de participatieve democratie niet wordt versterkt, het tot centralisering en eenheidsworst leidt en - minstens zo belangrijk - nauwelijks op draagvlak in de gemeenteraad kan rekenen. En tot slot, niet met Amsterdammers is besproken.

Het debat en de bijdrage van fractievoorzitter Rutger Groot Wassink is hier terug te kijken.

Rutger blogt: Van wie is die stad nou eigenlijk?

Dit artikel verscheen op 3 juni in NRC Handelsblad.

Het lijkt de stad Amsterdam voor de wind te gaan. De groei van het toerisme rijst de pan uit. Zo is het aantal hotelovernachtingen sinds 2008 met 58 procent gestegen en verspreidt vakantieverhuur zoals Airbnb zich als een olievlek over de stad. Steeds meer mensen willen in Amsterdam wonen, waardoor de toch al behoorlijk hysterische woningmarkt overspannen raakt.