Nieuws van Rutger Groot Wassink

Dag van de Arbeid 2020: voor een stad die werkt, nu en straks

Dit jaar is 1 mei, de Dag van de Arbeid, anders dan anders. Dit jaar zien we de waarde van werk met andere ogen. Zijn er nog meer dan in de afgelopen jaren dringende kwesties te bespreken. Omdat we helaas niet bij elkaar kunnen komen, hebben we een videoboodschap opgenomen voor jullie.

Congresspeech Rutger: "Herdenkt! Herdenkt! Herdenkt!" (Februaristaking)

Op 22 en 23 februari 1941 werden in Amsterdam 427 jonge, joodse mannen met bruut geweld door de Duitse bezetter opgepakt. Een dag later staakten duizenden Nederlanders tegen de Duitse bezetter. Dit was de eerste en enige keer dat zoveel mensen zich tegelijk uitspraken tegen de jodenvervolging. Tijdens het GroenLinks Congres in Rotterdam herdacht Rutger Groot Wassink deze historische dag met de onderstaande speech.

GroenLinks: nieuw gemeentebestuur Amsterdam moet vliegveld Lelystad tegenhouden

GroenLinks-partijleider Jesse Klaver en de Amsterdamse GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink willen dat het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam de plannen voor vliegveld Lelystad blokkeert. Vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol waarvan de gemeente Amsterdam mede-eigenaar is. Met dit voorstel wordt de opening van vliegveld Lelystad onderdeel van de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dinsdagavond houdt GroenLinks een Meetup in Zwolle om te protesteren tegen de opening van vliegveld Lelystad.

Geen racisme in de stad

Het demonstratierecht is een groot goed. Het is verankerd in de grondwet als deel van de vrijheid van meningsuiting. Demonstraties zijn bij uitstek verschijningsvormen van debat. Op 18 maart wordt de jaarlijkse demonstratie tegen racisme en discriminatie georganiseerd door het comité 21 maart (de internationale dag tegen racisme en discriminatie). Al decennia wordt rond die datum de straat op gegaan om op te roepen tot verdraagzaamheid en tegen discriminatie en uitsluiting, zo ook door GroenLinks. Vanzelfsprekend, want de strijd tegen discriminatie, racisme en antisemitisme is een wezensdeel van linkse politiek in het algemeen en GroenLinkse politiek in het bijzonder.