Nieuws van Femke Roosma

In deze tijden van corona zien we hoe veerkrachtig onze stad is

Amsterdam canal

Donderdag 19 maart kwamen afgevaardigden van de gemeenteraad samen om de gevolgen van de coronacrisis voor Amsterdam te bespreken. Onze fractievoorzitter Femke Roosma en raadslid Jenneke van Pijpen (woordvoerder zorg) waren namens GroenLinks Amsterdam aanwezig, om vragen te stellen aan het college en de zorgen van Amsterdammers over te brengen. Voorafgaand aan het debat had Femke Roosma haar gedachten over de huidige situatie op papier gezet. Haar observatie: het is een tijd van angst en zorgen, maar ook een tijd waarin solidariteit herleeft, op allerlei plekken in de samenleving. Hieronder lees je de tekst zoals ze die tijdens de commissievergadering heeft uitgesproken.

Het leukste aan de Women's March zijn de bordjes

Femke Roosma liep op 8 maart mee met de Women's March in Amsterdam

Zondag 8 maart, Internationale Vrouwendag, trotseerden duizenden mensen het druilerige voorjaarsweer voor een vrolijke strijdbare mars van de Dam naar het Museumplein. Voor het recht op zelfbeschikking, gelijk loon voor gelijk werk, economische zelfstandigheid, eerlijke verdeling van zorgtaken, seksuele rechten, en zoveel meer. Tegen de anti-abortusbeweging die ons recht op zelfbeschikking bedreigt, tegen huiselijk en seksueel geweld, tegen de trollen en tegen het patriarchaat. Er was een sterk bewustzijn van de noodzaak juist nu de straat op te gaan, nu conservatieve krachten zich steeds luider laten horen.

Wij werken stap voor stap aan een groener en socialer Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders heeft haar begroting gepresenteerd en komt met grote plannen. We stemmen met veel liefde voor. Maar we hebben ook nog wat eigen accenten. Want er is veel te doen om de stad socialer en groener te maken. Deze tekst sprak ik vandaag uit in de gemeenteraad, tijdens de tweede termijn van de begrotingsbehandeling.