Nieuws van Femke Roosma

Wij werken stap voor stap aan een groener en socialer Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders heeft haar begroting gepresenteerd en komt met grote plannen. We stemmen met veel liefde voor. Maar we hebben ook nog wat eigen accenten. Want er is veel te doen om de stad socialer en groener te maken. Deze tekst sprak ik vandaag uit in de gemeenteraad, tijdens de tweede termijn van de begrotingsbehandeling.

Een huis voor elk kind

In 2016 kwamen 217 gezinnen op straat te staan. 374 kinderen moesten daarom hun huis uit.  Een schokkende stijging van maar liefst 30% ten opzichte van 2015. Ook verblijven gezinnen steeds langer in de opvang: gemiddeld duurt het 11 maanden voordat zij weer een huis vinden. Voor de betrokken kinderen is dit een traumatische gebeurtenis: zij raken hun meest vertrouwde plek kwijt, kunnen vaak niet meer naar dezelfde school en alles is onzeker. Dat kunnen we niet langer accepteren in een stad als Amsterdam. Dit schrijven Femke Roosma (Raadslid GroenLinks Amsterdam) en Lene Groote (duo-raadslid GroenLinks Amsterdam).

Femke blogt: Geld voor zorg moet naar zorg!

Geld voor zorg moet naar zorg. Het klinkt zo logisch. Maar vanzelfsprekend is het niet helaas. Amsterdam houdt dit jaar 19 miljoen euro zorggeld over, wat niet opnieuw wordt geïnvesteerd in zorg. En dat, terwijl veel Amsterdammers afzien van zorgvoorzieningen omdat ze die niet kunnen betalen, er bezuinigd wordt op dagbesteding en huishoudelijke zorg en er een grote ongelijkheid is in gezondheid in deze stad.

Meer geld voor mantelzorgondersteuning oudere migranten

Bij het vaststellen van de plannen voor mantelzorgondersteuning en informele zorg vorige week in de gemeenteraad, is op initiatief van GroenLinks 150.000 euro extra uitgetrokken voor het ondersteunen van mantelzorgers en informele zorgverleners van migrantenouderen en cliënten.