Nieuws van Dorrit de Jong

Hoe gaat het met het MBO?

We zitten nu zes weken in een ‘intelligente lockdown’. Over het onderwijs is veel te doen. Basisscholen gaan over twee weken weer open. En middelbare scholen vanaf 1 juni. Universiteiten hebben veelal besloten tot 1 september dicht te blijven. En het MBO? Daar hoor je niet veel over. Raadslid Dorrit de Jong vraagt zich af hoe het nu gaat in het MBO en belt regelmatig met MBO-studenten en mensen die in het MBO werken. Op oproepjes op social media kwamen veel reacties. Velen willen er graag over praten.

Zeven lessen uit de Akbarstraat

Met bijna zeventig buurtbewoners, vertegenwoordigers van buurtorganisaties, GroenLinks-leden en lokale politici keken we Terug naar de Akbarstraat, een documentaire over het leven en de veranderingen in de Kolenkitbuurt in Amsterdam-West in de afgelopen twintig jaar. Na afloop volgde een gesprek over de film en welke lessen we kunnen trekken voor de vernieuwingswijken aan en buiten de ring. Raadslid Dorrit de Jong deelt zeven lessen die ze leerde van de documentaire en van de buurtbewoners.

Wonen in Amsterdam, Ruimte voor Iedereen

Vandaag heeft de raad ingestemd met de nieuwe regels over het woonbeleid in Amsterdam, de Huisvestingsverordening 2020. Hierdoor krijgen huurders in de stad meer rechten, blijven buurten in balans en blijft is er voor iedereen plek in Amsterdam. Er was vooral veel aandacht voor de onderdelen die gaan over woningdelen. Hieronder neemt Dorrit de Jong (raadslid wonen) je mee in onze overwegingen.

Huren exploderen, en met jouw hulp kunnen we daar wat aan doen

GroenLinks wil meer betaalbare woningen in Amsterdam. Daarom bouwen we er veel sociale huurwoningen bij. Ook maken we bij nieuwbouwprojecten afspraken over de huurprijzen. Maar afspraken uit het verleden bleken niet waterdicht, waardoor huren nu exploderen. Met jouw hulp wil ik daar wat aan doen.

Maximaal 30 dagen per jaar AirBnB: een mooie eerste stap

Amsterdam zet een nieuwe stap naar meer betaalbare stad. Vanaf 1 januari mogen woningen maximaal 30 dagen per jaar verhuurd worden in het kader van vakantieverhuur. Zo hopen we mogen huishoudens hun woning nog maximaal 30 dagen per jaar verhuren. Dat is nu nog 60 dagen. Hiermee gaat een langgekoesterde wens van GroenLinks in vervulling. Het is de eerste concrete maatregel om de stijgende huur- en koopprijzen aan te pakken.

Zo geven we mensen met schulden een adempauze

Als je schulden hebt en je zorgen moet maken of je deze maand de huur wel kunt betalen, leidt dat tot een heleboel stress. Probeer dan nog maar je administratie op orde te krijgen of je werk goed te doen. Laat staan nadenken over de toekomst. Wat je dan nodig hebt, is een adempauze.