Nieuws over Zeeger Ernsting

Meer ruimte voor voetgangers. Tijd voor verandering!

Hoe ziet een stad eruit waarin voetgangers centraal staan? Deze week debatteerde ons raadslid Zeeger Ernsting hierover naar aanleiding van onze voetgangersnota. Na de jarenlange dominantie van de auto dringt het belang van meer ruimte voor voetgangers bij steeds meer politieke partijen door. Toch blijft het nog te vaak bij mooie woorden.

Havenstad, voor een betaalbaar en groen Amsterdam

“Wij willen een stad met buurten waar wonen, spelen, werken, leren en winkelen vlakbij en door elkaar gebeurt voor jonge en oude mensen.” Het motto van de bewonersraad Nieuwmarkt legt in een zin de aantrekkelijkheid van het leven in de stad uit. Een aantrekkelijkheid die hier om de hoek werd herontdekt en die immens succesvol is gebleken. Zo succesvol dat het stedelijk wonen onder grote druk is komen te staan. Het is een pleidooi voor gemengde buurten waar veel verschillende mensen wonen en leven. Wat ons betreft wordt dit ook de blauwdruk voor het nieuwe Amsterdamse stadsdeel: Havenstad.

Zeeger blogt: geef de voetganger de ruimte

We hebben in toenemende mate een probleem in de openbare ruimte. Dat geldt met name in binnenstedelijke gebieden. Hier is de ruimte krap en wonen mensen het dichtst op elkaar. De behoefte van mensen aan die ruimte verandert ook. In toenemende mate concurreren fietsende mensen, lopende mensen en terraszittende mensen met elkaar in de beperkte ruimte die hen is toebedeeld. En dat terwijl de auto nog verreweg de meeste ruimte inneemt. Vandaag werd er in de commissie over deze zaken gesproken.

Radicale herbezinning op openbare ruimte is nodig

Waarom is het grootste deel van de openbare ruimte eigenlijk een no-go area voor mensen? Waarom kun je je daar alleen begeven in een cocon van staal en glas? Sinds wanneer vinden we het als maatschappij acceptabel dat je elk moment op straat zwaar lichamelijk letsel op kan lopen als je je ergens op straat bevindt waar machines ruim baan hebben? Is dat eerlijk? Is dat goed voor de mensen in die stad?

Stadscurator voor Amsterdamse straatkunst

Van wie is de kunst in de openbare ruimte en wie beschermt deze? Vandaag stemde de Amsterdamse gemeenteraad in met het voorstel van GroenLinks om een stadscurator in te stellen die daarover gaat. Deze curator moet straatkunst beschermen, in kaart brengen en op zoek naar nieuwe manieren waarop bewoners worden betrokken bij de totstandkoming en het onderhoud van (nieuwe) kunstwerken. “Het beschermen van kunst in de openbare ruimte is onze plicht. Want juist deze kunst - door de jaren heen - zegt veel over ons. Over wie wij zijn: als stad en als mensen”, aldus Lene Grooten, initiatiefnemer van het voorstel.