Nieuws over Rutger Groot Wassink

Onze brief aan de informateur

Op 21 maart werd GroenLinks de grootste partij in de Amsterdamse gemeenteraad. De dag erna begon oud-wethouder Maarten van Poelgeest als informateur voor een nieuw stadsbestuur. Hij vroeg alle partijen in de Amsterdamse raad om een brief te schrijven met het antwoord op de volgende vragen: 1) wat zijn de grootste uitdagingen voor Amsterdam, 2) wat is uw duiding van de verkiezingsuitslag en 3) welke mogelijke coalities ziet u? Vandaag kwam hij met zijn verslag. Dit is onze brief.

GroenLinks de grootste. Amsterdam bedankt!

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Amsterdam kiest voor verandering. Kiest voor het bestrijden van ongelijkheid, voor radicale vergroening en keert zich tegen racisme en discriminatie. De stad snakt naar een nieuwe koers, naar nieuwe verbondenheid.

Waarom ik vandaag tegen racisme demonstreer

Aanstaande woensdag op 21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Ook is het de internationale dag tegen racisme en discriminatie. Traditiegetrouw zijn er in heel Europa manifestaties en demonstraties. Waar GroenLinks overigens al decennia uit overtuiging bij betrokken is. Dat actie tegen intolerantie en uitsluiting nog altijd hard nodig is blijkt pregnant uit de verkiezingscampagne. Tal van gebeurtenissen laten zien dat racisme springlevend is en diep in onze samenleving is verankerd. Denk aan de uitlatingen van een zeker FvD-kandidaat. Of neem bijvoorbeeld het walgelijke en aanstootgevende spotje, met de beeldvullende, met bloedletters geschreven tekst ‘Islam is dodelijk’, dat onlangs op de publieke omroep werd uitgezonden. Een dergelijke boodschap is openlijk discriminerend en zet evident mensen tegen elkaar op. Of dit wel of niet onder de vrijheid van meningsuiting valt is aan de rechter en doet hier nu niet ter zake. We kennen de afzender en de ideologie die er onder ligt. Maar stuitend en boosmakend is het, telkens weer.