Nieuws over Femke Roosma

In deze tijden van corona zien we hoe veerkrachtig onze stad is

Amsterdam canal

Donderdag 19 maart kwamen afgevaardigden van de gemeenteraad samen om de gevolgen van de coronacrisis voor Amsterdam te bespreken. Onze fractievoorzitter Femke Roosma en raadslid Jenneke van Pijpen (woordvoerder zorg) waren namens GroenLinks Amsterdam aanwezig, om vragen te stellen aan het college en de zorgen van Amsterdammers over te brengen. Voorafgaand aan het debat had Femke Roosma haar gedachten over de huidige situatie op papier gezet. Haar observatie: het is een tijd van angst en zorgen, maar ook een tijd waarin solidariteit herleeft, op allerlei plekken in de samenleving. Hieronder lees je de tekst zoals ze die tijdens de commissievergadering heeft uitgesproken.

Het leukste aan de Women's March zijn de bordjes

Femke Roosma liep op 8 maart mee met de Women's March in Amsterdam

Zondag 8 maart, Internationale Vrouwendag, trotseerden duizenden mensen het druilerige voorjaarsweer voor een vrolijke strijdbare mars van de Dam naar het Museumplein. Voor het recht op zelfbeschikking, gelijk loon voor gelijk werk, economische zelfstandigheid, eerlijke verdeling van zorgtaken, seksuele rechten, en zoveel meer. Tegen de anti-abortusbeweging die ons recht op zelfbeschikking bedreigt, tegen huiselijk en seksueel geweld, tegen de trollen en tegen het patriarchaat. Er was een sterk bewustzijn van de noodzaak juist nu de straat op te gaan, nu conservatieve krachten zich steeds luider laten horen.

Amsterdam, vang kwetsbare kinderen uit Lesbos op

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, D66, PvdA, DENK, ChristenUnie en BIJ1 willen dat Amsterdam meewerkt aan het opnemen van 500 kinderen uit vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos. Hiermee geven zij gehoor aan de noodkreet van Stichting Vluchteling, Defence for Children en Vluchtelingenwerk Nederland en een gevolg aan de toezegging van andere Europese steden.
In een gezamenlijke verklaring schrijven zij:

We maken een vuist voor een kernwapenvrije wereld

GroenLinks, SP en BIJ1, de PvdA, Partij voor de Dieren en DENK roepen het college op om druk uit te oefenen op de Nederlandse regering om het VN-kernwapenverdrag te ondertekenen en te ratificeren. Deze partijen hebben een ruime meerderheid in de Amsterdamse gemeenteraad.

‘Het is tijd voor een Amsterdamse Green New Deal’

Grijp de honderden miljoenen die Amsterdam investeert in duurzaamheid aan om banen te creëren voor Amsterdammers. Dat zegt Femke Roosma vandaag tijdens de Algemene Beschouwingen. De GroenLinks-fractievoorzitter pleit voor een Amsterdamse ‘Green New Deal’.

Amsterdam investeert in werk, zorg en de stad

Amsterdam steekt 20 miljoen euro in het aan het werk helpen van Amsterdammers die graag een baan willen. Ook gaat er bijna 100 miljoen euro extra naar zorg en jeugdzorg. Dat is nodig om de bezuinigingen van het kabinet Rutte III op te vangen. Er gaat 289 miljoen naar achterstallig onderhoud van kades, bruggen en groen.