Nieuws over iedereen

Naomie Pieter is Roze Lieverdje 2020

Genomineerden Roze Lieverdje (v.l.n.r.): Hans Verhoeven, Alejandra Ortiz, Naomie Pieter, Adrie van Diemen, Peter van Manen

De LHBTIQ+-activist nam zojuist op het Roze Lieverdje Gala 2020 het beeldje in ontvangst. Naomi kreeg deze onderscheiding vanwege haar jarenlange inzet voor niet alleen de LHBTIQ+ gemeenschap, maar ook de zwarte en gekleurde gemeenschap. Ze organiseerde verschillende demonstraties en is mede-oprichter van ‘Black Queer & Trans Resistance NL’. De prijs werd uitgereikt door onze wethouder Touria Meliani.

Amsterdam zet stap richting excuses voor het slavernijverleden

GroenLinks-raadslid Simion Blom spreekt tijdens de vergadering van de Amsterdamse gemeenteraad

Er komt een onderzoek naar de rol van de Gemeente Amsterdam in het slavernijverleden.Op basis hiervan wordt bepaald of er excuses komen. GroenLinks diende hiertoe samen met BIJ1, ChristenUnie, PvdA, D66 en de SP een initiatiefvoorstel in. De gemeenteraad heeft hier woensdag 12 februari mee ingestemd.

Schone energie voor 80% van de Amsterdamse huishoudens in 2030

Amsterdam wil dat er in 2030 genoeg zon- en windstroom lokaal wordt opgewekt voor 80% van de huishoudens in de stad. In concrete cijfers betekent dat 127 megawatt aan windenergie en voor 400 megawatt aan zonne-energie op grote daken, naast 150 megawatt op kleine daken. Dit staat gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 430.000 Amsterdamse huishoudens.

Deniz Karaman stopt als raadslid

Deniz Karaman heeft helaas besloten om op 22 januari te stoppen als raadslid in Amsterdam. We begrijpen zijn besluit en willen hem bedanken voor zijn goede werk voor de Amsterdammers en GroenLinks. Tijdens de raadsvergadering van woensdag 22 januari zal Deniz een afscheidsspeech houden. Maar hieronder licht hij zijn beslissing alvast toe.

Amsterdam moet komend jaar al vuurwerkvrij

Als het aan GroenLinks ligt, wordt heel de stad komende jaarwisseling een vuurwerkvrije zone. Raadslid Zeeger Ernsting: “In aanloop naar een landelijk verbod op consumentenvuurwerk zou Amsterdam het goede voorbeeld moeten geven en het afsteken van vuurwerk al dit jaar verbieden binnen de gemeentegrenzen. Zo kan de jaarwisseling weer een feest worden voor iedereen.”