Nieuws over iedereen

Dit kabinet moet bijspringen om daklozen op te vangen

Het aantal daklozen in Nederland is in tien jaar tijd meer dan verdubbeld: van 18.000 naar bijna 40.000 mensen. De opvang barst uit zijn voegen. Staatssecretaris Blokhuis had dit kunnen zien aankomen en moet zijn verantwoordelijkheid nemen, schrijven raadslid Dorrit de Jong en Tweede Kamerlid Wim-Jan Renkema op Joop.

Het college geeft jongeren met schulden een adempauze

Als je schulden hebt en je zorgen moet maken of je deze maand de huur wel kunt betalen, leidt dat tot een heleboel stress. Probeer dan nog maar je administratie op orde te krijgen of je werk goed te doen. Laat staan nadenken over de toekomst. We zijn blij dat het college er voor gaat zorgen dat deze mensen een adempauze krijgen.

Gezinsmigranten verdienen meer hulp bij inburgering

Bijna een kwart van de Amsterdamse gezinsmigranten krijgt een boete omdat ze hun inburgeringsexamen niet halen. Dat kost ze honderden, vaak duizenden euro’s. Maar worden ze wel goed genoeg begeleid? Ik vraag het college om dat te onderzoeken en ze beter te helpen.

Naar een gezonde stad, met schone lucht voor iedereen

Het college wil niet alleen vervuilende auto’s weren, maar komt ook met alternatieven. We investeren in het openbaar vervoer, de fiets en in voetgangers. Met de uitwerking van de Agenda Autoluwe Stad wordt een belangrijke belofte ingelost: een gezonde stad, met schone lucht voor iedereen.

Laat voedselbanken ook dierenvoer aanbieden

We willen voorkomen dat mensen in armoede afscheid moeten nemen van huisdier. Daarom vraagt raadslid Imane Nadif, samen met Erik Flentge (SP), Carolien de Heer (PvdA) en Ilana Rooderkerk (D66) het college om voedselbanken te helpen het bestaande aanbod uit te breiden met dierenvoer.