GroenLinks roept op tot Roze Stembusakkoord

GroenLinks wil nog voor de verkiezingen met andere politieke partijen in Amsterdam een akkoord sluiten om de acceptatie en positie van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders te verbeteren. Lijsttrekker Rutger Groot Wassink: 'Ook in Amsterdam is er nog veel te verbeteren voor LHBT'ers. Dat zijn de meeste partijen met elkaar eens maar daarmee is niet gegarandeerd dat dat het ook gebeurt. Wij hopen dat andere partijen zich samen met ons aan de punten uit het akkoord willen committeren. Dit overstijgt politieke tegenstellingen en is in het belang van alle Amsterdammers.'

Met het roze stembusakkoord maken partijen afspraken op het gebied van onder andere: schoolvoorlichting, veiligheid, voorzieningen voor roze senioren en ondersteuning van LHBT- jongeren. GroenLinks hoopt dat de andere politieke partijen het akkoord zo snel mogelijk omarmen. Tijdens het COC-debat aanstaande zondag zal Groot Wassink de andere partijen vragen het akkoord te tekenen.

Groot Wassink deed zijn oproep tijdens de uitreiking van het Roze Lieverdje, een tweejaarlijkse prijs die GroenLinks Amsterdam uitreikt aan een persoon of organisatie die de emancipatie van LHBT'ers bevorderd. Winnaar van dit jaar is Lady Galore, die de prijs kreeg voor haar inzet voor dragqueens en travestieten in onze stad.