Lene Grooten

Duo-raadslid

Het geluid van GroenLinks in Amsterdam is harder nodig dan ooit. De stad verandert razendsnel en het zijn hele interessante tijden omdat de rol van de overheid aan het verschuiven is. Steeds meer mensen nemen het heft in eigen hand en komen zelf met initiatieven. Bijvoorbeeld door zelf energie op te wekken, een moestuin te beginnen, kinderopvang te regelen met mensen in de buurt of samen een huis te bouwen. Ik wil me inzetten om de gemeenteraad veel opener te maken en de afstand naar Amsterdammers te verkleinen.

Daarnaast wil ik opkomen voor kwetsbare gezinnen en kinderen. In Nederland leven bijna 400.000 kinderen in armoede. Zo heb ik me de afgelopen jaren hard gemaakt voor een goede jeugdzorg en ben ik in mijn werk bij Het Nationale Theater bezig om kinderen kennis te laten maken met kunst. Kinderen zijn onze toekomst.

Amsterdam is Amsterdam door onze kunstenaars. Daarom vind ik kunst een heel belangrijk onderwerp dat we constant in het vizier moeten houden. Zo moeten we ons blijven inzetten voor meer budget voor cultuur, voldoende betaalbare atelier- en werkruimtes voor kunstenaars, rafelranden en kunst in de openbare ruimte. De afgelopen jaren dienden we met succes voorstellen in voor het afschaffen van de partnertoets, een kunstenaarsvisum, meer geld voor wijktheaters en een stadscurator voor kunst in de openbare ruimte.