GroenLinks Amsterdam organiseert dit jaar voor de achtste keer de verkiezing van het Roze Lieverdje. Deze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan een Amsterdammer of initiatief, die zich buitengewoon en op vrijwillige basis inzet voor de LHBTIQ+-gemeenschap.

Tot 5 januari 2020 kan iedereen iemand voordragen. De jury selecteert vervolgens uit de voorgedragen kandidaten een shortlist van vier genomineerden. Voorzitter van de jury is dit jaar  Dolly Bellefleur, die in 2012 er met het Roze Lieverdje vandoor ging. Na de bekendmaking van de genomineerden wordt de publieksverkiezing geopend. Deze stemmen tellen voor de helft mee in de uitslag van de uiteindelijke winnaar.

De jury bestaat naast Dolly Bellefleur uit Dounia Jari (winnaar van het Roze Lieverdje 2018 en voorzitter van Stichting Maruf), Wielie Elhorst (genomineerde van het Roze Lieverdje in 2014 en 2018 en predikant met een bijzondere opdracht voor de LHBT-gemeenschap), Dinah de Riquet-Bons (voorzitter Trans United Europe en Ambassadrice Amsterdam Pride 2019), Marten Bos (Voorzitter Alle Kleuren Oost), Rocco Piers (bestuurslid RozeLinks) en Tirza de Fockert (juryvoorzitter van het Roze Lieverdje 2018 en gemeenteraadslid voor GroenLinks Amsterdam).

Amsterdammers worden uitgenodigd om kandidaten of initiatieven voor te dragen, met een korte motivatie, via de site www.rozelieverdje.nl. De winnaar van het Roze Lieverdje 2020 wordt op Valentijnsdag (14 februari 2020) bekendgemaakt tijdens een feestelijk gala in Vondel CS.

Samen met de gemeenschap zelf zet GroenLinks Amsterdam zich in om de positie, veiligheid en zichtbaarheid van de LHBTIQ+-gemeenschap te verbeteren. GroenLinks Amsterdam steunt de emancipatie en acceptatie van seksuele en gender diversiteit actief, onder andere met het Roze Lieverdje. De eerdere winnaars van het Roze Lieverdje zijn:

Dounia Jari (2018)

Ellie Lust (2016)

Lady Galore (2014)

Dolly Bellefleur (2012)

De vrijwilligers van undergrounddisco de Trut (2010)

Karin Spaink (2008)

Pater van Kilsdonk (2006)