26 augustus reageerde GroenLinks-raadslid Jasper Groen op de ‘Agenda Groen’ van het college van B en W. Hier riep hij op meer aandacht te hebben voor het groen in parken tijdens festivals. Ook vroeg hij de wethouder actie te ondernemen om de groene stadsranden te beschermen, zoals Waterland en het IJmeer.

De Agenda Groen. U kunt zich voorstellen dat ik dan extra alert ben. Per slot van rekening is mijn naam Jasper.

De etymologische herkomst daarvan is ‘schatbewaker’. De groenvoorzieningen, parken en natuur in en rondom Amsterdam zijn wat GroenLinks betreft de schatten van de stad.

Het belang van groen

Over het belang van groen kunnen we kort zijn. Amsterdammers gebruiken parken om te ontsnappen aan de stedelijke drukte en om tot rust te komen. Uit onderzoek blijkt dat in buurten met veel groen, minder depressie en huisartsbezoek voorkomt. Wat ons betreft is de wethouder Groen de hoeder van die parken.

Dat brengt ons bij deze Agenda Groen. De wethouder is er in geslaagd om (bijna) alle onderwerpen die van belang zijn op het gebied van groen in één document bij elkaar te harken. Maar laten we wel wezen: deze agenda is niet alleen een inventarisatie van staand beleid. GroenLinks vraagt zich af: welke keuzes maakt deze coalitie? Waar staat deze wethouder voor?

Beeld van de wethouder

Het volgende beeld van de wethouder lijkt te ontstaan: de wethouder erkent de inherente waarde van groen niet en beschouwt het publiek stedelijk groen als een commercieel product. Volgens hem moet dit zichzelf terugverdienen, anders heeft het geen waarde.

De wethouder is er daarom op uit om onze parken te veranderen in festivalterreinen. Als de wethouder het heeft over het spreiden van festivals, bedoelt hij eigenlijk ‘verspreiden’. Ruim baan voor de feestjes. Wie nog naar een rustig groengebied wil, is aangewezen op de stedelijke begraafplaatsen.

En als buurtbewoners zich daar zorgen over maken, dan wordt dat afgeschreven als perceptie.

Keuze van het college

GroenLinks wil niet geloven dat deze aantijgingen terecht zijn. Wij zouden de wethouder willen steunen en instemmen met de agenda, maar dan moet de wethouder ons wel geruststellen.

We willen dat de wethouder openhartig is over de rol van dit college. Het lijkt in de agenda dat de toenemende druk op de parken een autonome ontwikkeling is, maar het is toch gewoon een keuze van deze coalitie om die ontwikkeling te omarmen en aan te jagen? We zouden er als gemeentebestuur toch ook voor kunnen kiezen om de parken te ontzien?

GroenLinks zou een andere keuze maken dan deze agenda. Wat GroenLinks betreft zijn parken namelijk in de eerste plaats parken. Dat wil zeggen: groen dat rust, ruimte en een ontsnapping aan de stedelijke drukte biedt voor Amsterdammers.

Festivals te gast

Dat betekent echter niet dat festivals en evenementen niet welkom zijn. Maar festivals zijn in parken te gast. Gasten zijn welkom, als ze zich als gast gedragen. Dat betekent dat ze de boel niet slopen, geen rotzooi achterlaten, niet teveel lawaai maken en rekening houden met de buren. Maar ook, niet elke dag langskomen en niet te lang blijven plakken.

Als een festival graag door groen omgeven wil zijn en in een park wil zitten, gelden daarvoor bijzondere voorwaarden. Een festival dat daar niet aan wil voldoen, moet maar naar een ander terrein uitwijken.

Wij zien daarom uit naar de evaluatie van Appelsap in het Flevopark. Een combinatie van een festival dat zijn best lijkt te doen, met een park dat echt kwetsbaar is. Ongeacht de uitkomsten van die evaluatie, stelt GroenLinks nu al het volgende voor: de aanpak van Appelsap zou een minimum moeten zijn. Dit minimum wordt opgelegd aan alle festivals. Een festivalorganisator die niet bereid is eenzelfde inspanning te leveren, heeft in ieder geval niets te zoeken in een park.

Voorwaarden voor groene festivals

GroenLinks zal daarom bij de behandeling van de Agenda Groen in de gemeenteraad een motie indienen. De strekking is dat de agenda een gedetailleerde bijlage moet krijgen met voorwaarden voor het toelaten van festivals in parken:

• Geen schade aan de natuur
  • Overleg met omwonenden
  • Beperkt aantal dagen en bezoekers (opgesteld per park)
  • Zorgvuldige monitoring en jaarlijkse evaluatie (met nadrukkelijke aandacht voor de bodemverdichting)
  • Vervuiler betaalt en een bijdrage voor het park

En het is de wethouder Groen - hoeder van de parken - die dit kader moet stellen. Niet de burgemeester in zijn evenementenbeleid.

GroenLinks pleit voor nieuwe festivalterreinen

Daarnaast denkt GroenLinks: waarom zou je parken ombouwen tot festivalterreinen, als je ook nieuwe groene festivalterreinen kunt aanleggen? We stellen daarom voor twee nieuwe groene festivalterreinen aan te leggen, namelijk Sloterdijk en Amstel III.

Waterland en IJmeer

Tenslotte de natuur om de stad heen. We leggen wel groene lopers aan zodat de Amsterdammer daar snel kan komen, maar we doen niets voor die natuur zelf. Bijvoorbeeld Waterland en het IJmeer Markermeer. Zoals een stadsecoloog het ooit zei: “Amsterdam ligt met zijn punt in een Europees top-natuurgebied, maar niemand weet het: het IJmeer is onderdeel van Natura 2000.” Tegelijkertijd lezen we uit de adviezen van de Technische Advies Commissie dat Waterland er erbarmelijk voor staat en in 2050 ophoudt te bestaan. Ook zijn er alarmerende berichten over de weidevogelstand in Nederland. GroenLinks vindt dat de wethouder zijn rol moet pakken om hier iets aan te doen.