Afgelopen weekend heeft een cruiseschip het restaurant Wilhelminadok geramd. Om erger in de toekomst te voorkomen, pleit GroenLinks Amsterdam-Noord voor het verplaatsen van de Passengersterminal naar het Westelijk Havengebied.

Bij het ongeluk raakten een aantal mensen gewond, van wie één ernstig. Het restaurant werd zwaar beschadigd en moest wegens instortingsgevaar worden gestut.

Het onbestuurbaar geraakte (rivier)cruiseschip van afgelopen weekend was relatief klein. Wat gebeurt er als een oceaanstomer van driehonderd meter bij het keren een kade ramt? Wordt dan de IJpleinschool geraakt, met alle risico’s van dien voor tientallen kinderen? Of de woonhuizen van architect Rem Koolhaas? Of het gloednieuwe Muziekgebouw aan ’t IJ, dat net voor tientallen miljoenen euro’s is gebouwd en waar in de nabije toekomst honderden bezoekers op af komen? Of het Stationseiland met woningen en nieuwe openbare bibliotheek dat momenteel wordt gerealiseerd?

In het Westelijk Havengebied is meer ruimte voor deze gigantische schepen. De huidige Passengersterminal kan worden ingericht als ruimte voor congressen en feesten, die er momenteel al regelmatig plaatsvinden.

De GroenLinks-fractie in stadsdeel Noord zal deze kwestie aan de orde stellen tijdens de deelraadsvergadering van woensdag 13 april.