Het college van B&W is het met de initiatiefnemers eens dat het belangrijk is om ontbrekende kennis over dit deel van de geschiedenis aan te vullen. "Tot op de dag van vandaag worden de gevolgen van de periode van slavernij gevoeld door de nazaten van tot slaaf gemaakten, van wie er velen in Amsterdam wonen, aldus het college. “Het is belangrijk dat de gemeente zich rekenschap geeft van de geschiedenis van Amsterdam, inclusief de schaduwkanten daarvan. Hiervoor is in het verleden te weinig aandacht geweest.” In lijn met het initiatiefvoorstel wil het college dat verleden eerst onderzoeken, om daarmee tot een oordeel te komen of het aanbieden van excuses ‘de meest passende stap is’.

“  Als samenleving kunnen we onszelf pas volwassen noemen, als we ons gemakkelijk voelen bij het voeren van een ongemakkelijk gesprek ”
Simion Blom Raadslid

GroenLinks-raadslid Simion Blom was een van de initiatiefnemers van het voorstel. ''Als samenleving kunnen we onszelf pas volwassen noemen, als we ons gemakkelijk voelen bij het voeren van een ongemakkelijk gesprek", sprak hij tijdens de raadsvergadering. "Een gesprek over een geschiedenis die tot op de dag van vandaag effect heeft in samenlevingen, landen, culturen en verhoudingen tussen mensen."

Blom krijgt regelmatig de vraag waarom hij voor excuses pleit. "Excuses en de woorden die daarmee gepaard gaan - een formele erkenning van een ernstige historische misstand - hebben grote kracht. Formele excuses wissen de misdaden en het gedane onrecht niet uit. Maar ze verheffen de Amsterdamse samenleving en de gemeente Amsterdam. Excuses vanuit de gemeente hebben een enorm positief effect op de samenleving. De aanwezigheid en toename van het etnonationalisme in Europa, Nederland en gemeenteraden laten zien dat haat en superioriteitsgevoelens alom vertegenwoordigd zijn. Helaas ook in ons midden. Het is eigenlijk nooit helemaal weggeweest. Dat verplicht ons des te meer die waarheid te blijven benadrukken. Want slavernij staat diametraal tegenover mensenrechten en burgerschap."

Als het onderzoek is afgerond, zal het college bepalen of en hoe excuses aangeboden worden.